ChatTCU: Inteligência Artificial como assistente do auditor

Abstract
The Brazilian Federal Court of Accounts (TCU) has adopted artificial intelligence (AI) to optimize its auditing and administrative operations, resulting in the creation of ChatTCU, an advanced tool based on OpenAI’s ChatGPT language model. This innovative effort led to the development of a chatbot that initially replicated ChatGPT functionalities and, with subsequent evolutions, began to incorporate data from TCU’s internal systems. The tool allows users to perform a variety of functions, such as accessing selected jurisprudence, administrative services, and summarizing documents, highlighting TCU’s commitment to modernization and operational efficiency. The command of this AI uses prompt engineering as a method to enhance interaction with large language models (LLMs), enabling more accurate and contextualized responses. The Retrieval-Augmented Generation (RAG) technique is used to integrate specialized knowledge from the institution or directly from the user. The rapid adoption of ChatTCU by TCU units reflects its immediate value and effectiveness in meeting operational needs, while demonstrating a strategic alignment with the institutional goals of promoting innovation and continuous improvement in audit and administrative processes.
Keywords: ChatTCU; Artificial Intelligence; Auditing; Federal Court of Accounts; prompt engineering; Retrieval-Augmented Generation; Large Language Models; technological innovation in public agencies.
Author Biography
Eric Hans Messias da Silva
Mestre em Computação Aplicada em Ciência de Dados e graduado em Engenharia de Computação. Auditor
Federal de Controle Externo, atualmente atuando como coordenador de implantação e líder do Núcleo de
Inteligência Artificial do Tribunal de Contas da União.
Erick Muzart Fonseca dos Santos
Auditor Federal de Controle Externo do Tribunal de Contas da União com experiência em auditoria de Tecnologia da Informação e em pesquisa e inovação em ciência de dados. Atualmente atua na Secretaria
de Tecnologia da Informação e Evolução Digital (Setid), integrando a equipe do Núcleo de Inteligência
Artificial, responsável pelo desenvolvimento do ChatTCU. Professor de machine learning, deep learning
e processamento de linguagem natural em diversas instituições públicas, universitárias e em cursos
preparatórios para concursos públicos. Instrutor certificado pela nVidia em deep learning.
Monique Louise de Barros Monteiro
Doutoranda em Ciência da Computação, na área de Inteligência Artificial, mestra e bacharela em Ciência da
Computação. Certificações Project Management Professional (PMP), Big Data Science Professional, SOA
Governance Specialist, SOA Architect, Scum Master, SAFe Agilist, Oracle Certified Master Java EE 5 Enterprise
Architect, Sun Certified Programmer for the Java 2 Platform, MCP .NET Framework 2.0 Development
Foundation, MCTS .NET Framework 2.0 Web Applications e IBM Object-Oriented Analysis and Design with
UML. Auditora Federal de Controle Externo do Tribunal de Contas da União, atualmente atuando no Núcleo de
Inteligência Artificial, responsável pelo desenvolvimento do ChatTCU.
Sarah Lima Bezerra
Especialista em Análise de Dados para o Controle e bacharela em Ciência da Computação. Certificações
Sun Certified Java Programmer, Sun Certified Java Associate e IBM Object-Oriented Analysis and Design
with UML. Auditora Federal de Controle Externo do Tribunal de Contas da União, integrando atualmente a
equipe do Núcleo de Inteligência Artificial do TCU com o foco em pesquisa aplicada, no desenvolvimento e na
definição dos requisitos do ChatTCU.
Selmison Campelo de Miranda
Graduado em Engenharia de Redes de Comunicação, auditor Federal de Controle Externo do Tribunal de
Contas da União, atualmente atuando no Núcleo de Inteligência Artificial, responsável pelo desenvolvimento
do ChatTCU.